Zucchinimuffins

Mmm, ljuvliga och saftiga

”En grönsak.., i någonting sött?” Älskade tittade misstänksamt på mig när jag nämnde att jag funderade på att göra klassiska amerikanska zucchinimuffins. Grönsaker står inte jättehögt  i kurs hos min pojkvän och att man kan använda dem till fika fanns därför helt bortom hans fattningsförmåga. Upprinnelsen till mitt övervägande bestod i de två avlånga, smaragdgröna squasher som låg i kylskåpet, förväntansfulla och lockande. Jag var tvungen att använda dem och jag längtade efter att få baka.

Mitt svar på Älskades ögonbrynshöjande var ett enkelt ”Kan morötter så kan zucchinis..!”. Älskade nickade men såg fortfarande misstänksam ut och lämnade därefter snabbt platsen för att lämna mig åt mina besynnerliga utforskningar. Jag öppnade min glutenfria Bibel, The Gluten-Free Gourmet av Bette Hagman (har jag nämnt förut att jag nästan uteslutande utgår från amerikanska recept?) och plockade därefter, omsorgsfullt, fram de rätta ingredienserna och mina heliga redskap – amerikanska measuring cups, de svarta Margerethebunkarna, sleven, slickepotten och några till.

En stund senare doftade det underbart från ugnen. Någonstans i krokarna utanför köket tassade en omvänd Älskade, förväntansfull på att få sätta tänderna i den första tuggan. Förutseende gömde jag några muffins som jag kunde ta med mig till fikat senare. Behöver jag skriva att de försvann med en gång?

Ok, så grönsaker är spännande grejer som man kan baka med och det blir gott också! Så gott att även den som ogillar grönsaker kastar sig över dem!!! Med en sådan framgång var den naturliga frågan därför

Hur kan jag göra muffinsen ännu bättre?

Bra recept är värda att arbeta lite med. Originalreceptet utgick från enbart stärkelse men jag vet en hemlighet som jag ville utnyttja, nämligen att med durramjöl så smakar allting mycket bättre. Durra har nämligen några bassmaker som vete har som förgyller andra smaker. Vi tycker om saker som smakar, gärna spännande också. Dessutom blir alltid recepten bättre om man pillar lite här och ändrar lite där – nåja, oftast i alla fall..! Sådant händer nästan alltid automatisk om man omvandlar från olika enheter och jag ville ju göra ett recept enligt det metriska systemet.

Resultatet? Om de första muffinsen fick min Älskade att bli helt salig så hamnade han i himmelriket efter den första tuggan på den andra omgången. Jag tror jag lyckades! ;)
.
.

GLUTENFRIA ZUCCHINIMUFFINS, anpassat från Bette Hagmans The Gluten-free Gourmet och cookingwithmykid.com

Älskade hann före mig innan jag fotade det färdiga resultatet…

Dessa saftiga och fräscht smakande muffins pockar på uppmärksamhet från smet till den första tuggan och efter.

★★☆☆
Tillagning ca 20 min + ca 20 min
Ger 12 muffins

1 ¼ dl durramjöl
½ dl vitt rismjöl
½ dl potatisstärkelse
4 msk tapiokastärkelse
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
¾ tsk salt
1 krm äkta vaniljpulver
½ tsk mald kanel
½ tsk riven muskot
1½ dl hackade valnötter
1½ dl russin
2 dl socker
4 ägg
100 g smör el.
7,5 msk vegetabilisk olja (t.ex. kokosolja el. solrosolja)
1 liten zucchini (riven ca 5 dl)

Smeten fördelad på plåten och redo att gräddas

Sätt ugnen på 205°C. Förbered 12 muffinsformar.

Blanda samman durramjöl, rismjöl, potatisstärkelse, tapiokastärkelse, bakpulver, bikarbonat, salt, vaniljpulver, kanel och muskot. Ställ åt sidan.

Smält försiktigt smöret. Hacka valnötter och skala och riv zucchinin. Vispa samman socker, ägg och smör eller olja

(Överkurs: blanda i en liten droppe essens från pandanlövet i oljan eller det smälta smöret för att kopiera några pikanta toner från vetet och förbättra smaken ännu mer – finns på vissa asiatiska affärer).

Häll i mjölblandning och rör runt tills allt precis har blandats.  Blanda i zucchinin, valnötter och russin. Fyll 12 muffinsformar i mellanstorlek. Muffinsen jäser inte upp jättemycket så fyll på helt.

Grädda i övre delen av ugnen i 20 minuter eller tills färdiga.

Alternativ
Fritt från: gluten, vete, soja, majs, baljväxter. För mjölkfritt: använd oljealternativet istället. För nötfritt: pröva att byta ut valnötterna mot solrosfrön. För potatisväxtfritt: byt ut potatisstärkelsen mot annan stärkelse, exempelvis arrowrot eller majsstärkelse. Innehåller: ägg.

Mycket Gott!
Kristina


